• 09138109407
  • اصفهان دولت آباد، فرعی بوعلی سینا(44)، کارخانه آجر سعدی
تفاوت بلوک سفالی و بلوک سیمانی

تفاوت بلوک سفالی و بلوک سیمانی

بسیاری از افراد برای انتخاب میان بلوک سیمانی و بلوک سفالی مردد هستند. این مصالح هر دو از متریال های بسیار پرکاربرد ساختمانی هستند و بیشتر از آن ها برای استفاده در دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق و مزایا و معایب هر یک از آن ها بپردازیم. پس اگر برای دیوار چینی خود بین انتخاب یکی از آن ها تردید دارید، حتما این مقاله از آجر سعدی را تا انتها مطالعه نمایید.

 

بلوک سفالی و سیمانی

 

بلوک سفالی چیست ؟

بلوک سفالی یا همان آجر سفال، به آجر هایی گفته می شود که شکل مستطیلی دارند و از  خاک رس تهیه می شوند. بر روی آجر های سفال شیارهایی وجود دارد و مابین آن سوراخ دیده می شود. از این رو به آن ها آجر سفال نیز گفته می شود. آجر سفال یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی است که در قسمت های مختلف بنا کارایی دارد. آجر سفال ابعاد و انواع متفاوتی دارد. ابعاد متفاوت آن باعث شده در قسمت های مختلف ساختمان بتوان از آن استفاده کرد. برای مثال تیغه سفال 10 در دیوار های داخلی استفاده می شود و آجر سفال 15 در دیوار های خارجی.

مزایای بلوک سفالی :

دوام بالا، قیمت مناسب و مقاومت در برابر دما مزایایی است که باعث می شود بسیاری از افراد بلوک سفالی را انتخاب کنند. با توجه به فضای خالی موجود در داخل این آجر، بلوک سفالی عایق بسیار مناسبی برای صدا و دما می باشد. همچنین بسیاری از کارخانجات با قرار دادن فوم در بین آن، به عایق بودن آن می افزایند. به این نوع آجر ها، آجر سفال فوم دار می گویند.

معایب آجر سفال:

آجر سفال نسبت به آجر لفتون و بلوک سیمانی دوام کمتری زیر فشار دارد. در هنگام بارگیری باید بسیار دقت شود زیرا احتمال خرد شدگی آن بالا است. همچنین بدلیل مواد اولیه ی آن(خاک رس و آهک)، امکان ترک خوردگی سطح آن بالا است.

آشنایی با بلوک سیمانی :

مواد اولیه  بلوک سیمانی عبارت است از : ماسه، سیمان پرتلند و شن می باشد. مقاومت بلوک سیمانی به ون این مواد وابسته است. یعنی هرچقدر وزن این متریال بیشتر باشد، مقاومت این متریال ساختمانی نیز بیشتر است. معمولا دونوع بلوک سیمانی در بازار وجود دارد. بلوک سیمانی توپر و بلوک سیمانی توخالی. بنابراین بلوک سیمانی توپر استحکام بیشتری نسبت به بلوک سیمانی توخالی دارد. بلوک سیمانی توخالی برای جداسازی فضا مورد استفاده قرار می گیرد. بلوک سیمانی توپر معمولا برای دیوار چینی استفاده می شود.

مزایای بلوک سیمانی :

هر نوع از مصالح ساختمانی مزیت های خاص خود را دارد که منجر به استفاده و محبوبیت آن شده است، بلوک سیمانی نیز ازا این قاعده مستثنی نیست. در لیست زیر مزایای این متریال بیان شده است:

  • بلوک سیمانی در مقایسه با بلوک سفالی یا به عبارتی آجر سفال عایق بهتری برای سر و صدا و حرارت می باشد؛
  • مقاومت این بلوک ها در برابر آتش بالا بوده و از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کنند

معایب بلوک سیمانی

  • در ارتفاعات بسیار بلند نمی توان از بلوک سیمانی استفاده کرد؛ زیرا منجر به کاهش استحکام ساختمان خواهد شد؛
  • بلوک های سیمانی در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند؛
  • این نوع بلوک ضایعات بسیاری در هنگام ساخت و ساز بر جای می گذارد.

سخن آخر:

باتوجه به فراوانی بلوک سفالی و مزایای آن در ساختمان سازی، بسیاری از ترجیح می دهند از آجر سفال استفاده کنند. قیمت آجر سفال و تنوع آن نیز یکی دیگر از دلایل استفاده ا آن در بنا است. کارخانه آجر سعدی از تولیدکنندگان قدیمی بلوک سفالی است. جهت خرید آجر سفال مستقیما از درب کارخانه با شماره های زیر تماس بگیرید:

09131153748 – 09138109407

ارسال نظر
تماس سریع