• 09138109407
  • اصفهان دولت آباد، فرعی بوعلی سینا(44)، کارخانه آجر سعدی
انواع کوره های آجر پزی

انواع کوره های آجر پزی

برای پخت آجر و آماده سازی آن، از گذشته تا به امروز، روش های متنوعی استفاده شده است. در این مقاله می خواهیم انواع کوره های آجر پزی را بررسی کنیم. پس از خشک شدن خشت ها، آن ها را در کوره مي چينند تا آتش باعث پخته شدن آن ها شود.

 

انواع کوره های آجر پزی: 

کوره ی هوفمان :

از نوع کوره هایی است که در آن حرارت متغیربوده و آجرها ثابت هستند. هر کوره هوفمان دارای تعدادی حجره و یا اتاق بهم پیوسته است که دور تا دور کوره قرار گرفته اند و به آنها ” قمیر ” گفته می شود. محصول این کوره از لحاظ کیفیت و هزینه تولید، مناسب می باشد. تعداد زیادی از کوره های آجر پزی در ایران، هوفمن می باشند.

کوره ی تونلی :

در کوره های تونلی، خشت ها درون یک واگن قرار گرفته و به داخلکوره رانده می شود. در واقع در این کوره ها، آتش ثابت و آجر در حرکت است. محصول این کوره، آجرهای ممتازی هستند که بیشتر برای کارهای تزیینی و نمای ساختمان بکار می روند. قابل ذکر است که کوره هاي تونلي مدرن ترين کوره هاي آجر پزي مي باشند که در آنها سراميک هاي ممتاز و صنعتي نيز مي پزند.

پخت آجر سفال:

آجر سفال نیز در ایران بیشتر به روش کوره هوفمن تولید می شود. کارخانه هایی نیز وجود دارند که به صورت تونلی اقدام به تولید آجر می کنند. آجرهای تولید شده با کوره هوفمن، کیفیت بالایی داشته و از نظر قیمتی مناسب هستند. طبیعتا کوره های تونلی، کیفیت بالاتری دارند اما قیمت آن ها نیز بیشتر است. بساری از ساختمان ساز ها، با توجه به اینکه در کنار کیفیت، قیمت آجر سفال نیز برایشان اهمیت دارد، آجر سفال نوع اول را ترجیح میدهند.

پخت آجر لفتون:

برای پخت آجر لفتون نیز از هر دو روش استفاده می شود. در صورتی که آجرلفتون برای نما استفاده شود، بهتر است که از روش تونلی پخته شود. اما برای سوله سازی و سقف زنی و یا دیوار چینی، تولید آجر لفتون با کوره هوفمن تقاضای بیشتری دارد. از این رو که قیمت آجر لفتون با روش هوفمن، مقرون به صرفه تر است.

ارسال نظر
تماس سریع