• 09138109407
  • اصفهان دولت آباد، فرعی بوعلی سینا(44)، کارخانه آجر سعدی
10 روش برای از بین بردن شوره ی آجر

10 روش برای از بین بردن شوره ی آجر

یکی از مشکلات بسیاری از مردم، شوره زدن آجر پس از گذشت زمان است. این شوره که به صورت گردهای سفید برروی ساختمان ظاهر می شوند، نما و جلوه ی ساختمان را از بین می برند. همچنین این شوره ها جلوه ی بصری شهر را نیز دچار اختلال خواهند کرد. بنابراین قصد داریم در این مقاله 10 روش برای از بین بردن شوره ی آجر را به شما معرفی کنیم.

مقاله ی  قیمت آجر سفال را بخوانید.

علت شوره زدن آجر :

شوره زدن آجر لت های گوناگونی دارند و برای همه ی آجر ها نیز ممکن است رخ دهد. علت اصلی آن میتواند  نوع خاک رسی باشد که با استفاده از آن آجر تولید می شود. فرقی نمی کند آجر سفال باشد یا لفتون و یا آجر دیگری. اگر خاک آن دارای ناخالصی باشد، ممکن است شوره بزند. دلیل دیگر آن ملات ساختمانی است که استفاده می کنیم. اگر این ملات دارای نمک باشد و آجر قبل از استفاده زنجاب نشود، این اتفاق رخ می دهد. زیرا آب ملات را به خود جذب کرده و نهایتا شوره می زند.

 

مقاله ی  قیمت آجر لفتون را بخوانید!

روش های ازبین بردن شوره ی آجر :

سمباده آجر

براق کردن آجر نما با استفاده از سنباده انجام می گیرد که البته این روش برای زمانی است که حجم شوره آجر کم باشد. به این منظور ابتدا محل را خیس کرده سپس با استفاده از یک سمباده محل آلودگی را سایش دهید، دقت کنید که این روش موجب خراش آجر خواهد شد.

سندبلاست آجر نما

این شیوه یکی از روش های راحت و در عین حال کارآمد برای از بین بردن آلودگی سطحی آجر می باشد. در این روش ذرات شن و یا سیلیس با استفاده از فشار هوا و یا آب بر روی سطح برخورد کرده و سطح مورد نظر تمیز می شود.

شستن آجر با آب و بخار آب

استفاده از آب برای تمیز کردن سطوح دم دستی ترین شیوه ای می باشد که همه در دسترس دارند. البته پیشنهاد می شود برای داشتن نتیجه بهتر از مخلوطی از پودر لباسشویی، مایع سفید کننده لباس و یا سرکه با آب برای این کار استفاده کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از این موارد می تواند موجب تخریب به بافت آجر و کم کردن استحکام آن شود و به مرور زمان آجر را خراب کند.
بخار آب نیز از دیگر موارد مورد استفاده در تمیزکاری آجر می باشد. در این روش شما می توانید اندکی مایع صابونی را با بخار آب ترکیب کرده سپس اقدام به شستشو نمائید. ذکر این نکته اهمیت دارد که برای تمیزکاری بیشتر باید این روش را چندین مرتبه تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

شستن آجر نما با اسید رقیق فلوئوریدریک

برای استفاده از این اسید برای شستشو باید به میزان ۱۰ درصد از اسید را با آب مخلوط کرده، سپس محلول را بر روی نمای خیس با استفاده از قلمویی از جنس چرم بکشید و بلافاصله شست و شو دهید. همانگونه که پیش تر ذکر کردیم استفاده مداوم از اسید آجر را از بین می برد. تغییر رنگ آجر نما از مشکلاتی است که در این شیوه مشاهده شده است.

شستشوی نمای آجر با واترجت

واتر جت نامی است که به روشی گفته می شود که دانه های سیلیس و آب را با فشار قوی بر روی سطح می پاشند و موجب پاکسازی سطوح می شود. این شیوه را می توانید در تصویر زیر مشاهده نمائید.

رزین مخصوص آجر نما

محلول آب گریز یا نانو و یا رزین یکی از کم خطر ترین شیوه ها برای پاکسازی آجر می باشد. چرا که این شیوه نه موجب تخریب بافت آجر خواهد شد و نه تغییر رنگ آجر را موجب می شود، ضمن آنکه تمیزکاری با این روش دوام زیادی هم دارد. این محلول برای پوشش هایی از قبیل آجر، سنگ، کاشی چوب و مواردی از این دست کاربرد دارد. از سه ابزار اسپری، قلمو و غلطک برای این کار استفاده می کنند.

محلول شستشوی آجر نما

برای استفاده از این روش به میزان مساوی مایع سفید کننده لباس را با آب مخلوط کنید سپس نمای آجر را کاملا خیس کرده و مخلوط را با استفاده از فرچه بر روی سطح بکشید. اجازه ندهید مایع خیلی بر روی آجر بماند چرا که ممکن است موجب تغییر رنگ آجر شود. شستن آجر نما با جوهر نمک هم در مواردی دیده شده است که با توجه به آسیب هایی که می تواند به بافت آجر برساند بنابراین پیشنهاد نمی شود.

محلول کلر

این محلول با استفاده از ترکیب میزان مساوی از آب و کلر بدست می آید. این محلول را باید با استفاده از یک سمپاش باغبانی بر روی سطح مورد نظر بپاشید و سریع آب کشی کنید. به هیچ وجه اجازه ندهید محلول روی نما خشک شود. این شیوه برای سطوحی که کپک زده و یا جلبک گرفته مناسب است.

ماسه سنگ

ماسه سنگ شیوه ای است که برای نمای آجری که بسیار زیاد کثیف است و شیوه های مذکور به کار نیاید مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد خنثی کننده

مواد ختثی کننده محلول شیمیایی می باشد که مخصوص تمیز کردن آجر تولید می شود و آسیب کمتری نسبت به اسید ها به آجر می رساند.

 

ارسال نظر
تماس سریع